Aktuelt fra Rasmus Horn Langhoff

Taxi-tjenesten Uber handler ikke om deleøkonomi

Den 4. juni 2016.
Taxi-tjenesten Uber handler ikke om deleøkonomi, men om at tjene penge ved at undergrave den danske arbejdsmarkedsmodelUber-chauffører har ikke overenskomst, skal ikke leve op til samme regler som taxa-chauffører og indbetalingen af moms og skat befinder sig mildest talt i en gråzone.

Samtidig er det værd, at bemærke at Uber modsat taxiselskaberne ikke sikrer en dækning af hele landet og ikke er forpligtet til, at køre alle tureUber kan altså frit tjene de ”nemme penge” i det tæt befolkede områder, mens de rigtige taxiselskaber bliver kvalt. Det vil kunne mærkes uden for de store byer, og betyde at man ikke længere kan være sikker på, at  en taxi, hvis man har brug for det.

Læs hele Rasmus indlæg om Uber og den danske model, som du finder her………


Midt- og Vestsjællands politi har landets længste sagsbehandlingstid

Vi kan naturligvis ikke acceptere, at Midt- og Vestsjællands politi har landets længste sagsbehandlingstid på fx indbrud og tyveri. Det skaber utryghed i lokalområdet. Derfor vil jeg have justitsministeren til at forklare hvorfor det er gået så galt – og omgående iværksætte en plan for, hvordan vi kan styrke politiets sagsbehandling,” udtaler Rasmus Horn Langhoff, folketingsmedlem for Socialdemokraterne.

Og her mine fire spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til rigspolitiets nyeste tal, der viser at Midt- og Vestsjællands Politi har landets længste sagsbehandlingstid på 11 måneder ved borgervendt kriminalitet?

Mener ministeren det er acceptabelt med en sagsbehandlingstid på 11 måneder ved f.eks. indbrud og tyveri i Midt- og Vestsjælland?

Ministeren bedes redegøre for årsagen til, at netop Midt- og Vestsjællands Politi har oplevet en voldsom stigning i sagsbehandlingstiden på borgervendt kriminalitet?

Vil ministeren tage initiativer der kan nedbringe Midt- og Vestsjælland Politis sagsbehandlingstid og kan ministeren forsikre at sagsbehandlingstider på borgervendt kriminalitet vil nærme sig landsgennemsnittet?

Venlig hilsen
Rasmus Horn Langhoff, MF (S)
Den 2. maj 2016.


Investér i Kalundborg Havn

Af MF Rasmus Horn Langhoff (S) og havneordfører Lea Wermelin (S)
(Publiceret 4. februar 2016)

havn

I mandags d. 1/2 var vi begge på besøg på Kalundborg Havn. Det var en god tur, der understregede, hvor vigtigt det er at investere i de danske havne.

Alle havne i Danmark er med til at drive vores vækst og udvikling fremad. Kalundborg havn er et godt eksempel på, at udvikling i vores byer og i hele landet nyder godt af den økonomiske vækst, som havnene er med til at skabe. Havnen er med til at skabe arbejdspladser i Kalundborg, men også i andre dele af Vestsjælland. De positive effekter Kalundborg Havn har på sine omgivelser er selvfølgelig ikke sket af sig selv. Hårdt arbejde, nytænkning og investeringer har sikret vækst og arbejdspladser før i tiden, og det samme skal gerne ske i fremtiden.

Læs hele indlægget her……..


En kaotisk og skæv finanslov

rasmus

Af Rasmus Horn Langhoff, folketingsmedlem (S) 22. december 2015

Kort før juleferien har regeringen og Dansk Folkeparti endelig fået vedtaget deres finanslov. Forløbet op til har været præget af kaos og desværre har DF vist deres sande ansigt og skrottet de lovende valgkampsløfter om mere ”tryghed og tillid”.

Med finansloven har DF og regeringen sikret billigere luksusbiler og stoppet stigninger i grundskylden, der gavner folk med store huse. En politik der fik Liberal Alliance til at fejre ”sejren” med champagne og de Konservatives Søren Pape kunne (ifølge ham selv) næsten ikke være i sin egen krop af glæde.

Selvfølgelig er det sådan, at når de rige skal have flere penge, skal nogle andre betale. Her har regeringens og DFs politik været klar: Kontanthjælpsloftet er blevet genindført, og Boligydelsen er blevet nedsat. DF har altså stemt for, at Danmarks kontanthjælpsmodtagere og fattigste pensionister skal betale for de skattelettelser, der særligt gavner Danmarks rigeste.

Senest har DF så forsøgt at bilde os ind, at sænkningen af boligydelsen ”er droppet”. Det er desværre ikke rigtigt. Sænkningen af boligydelsen er blot blevet udskudt et halvt år, hvilket blot har skabt mere usikkerhed om økonomien for Danmarks ældre. Og samtidig har DFs udskydelse efterladt et stort uansvarligt hul i finansloven. DF har desuden heller ikke udelukket, at ”hullet” endnu engang skal betales af Danmarks fattigste.

Alt i alt skaber finansloven blot mere usikkerhed og ulighed i Danmark i fremtiden. Det mener jeg, er den helt forkerte vej at gå.


Ligestillings- og turisme ordfører

ordforer

 Af Rasmus Horn Langhoff – 2. juli 2015.
 I mandags (29.6.15) mødtes den nye socialdemokratiske folketingsgruppe for at konstituere sig.

Her blev jeg valgt til partiets ligestillings- og turisme ordfører, og det er jeg rigtig glad for.Jeg ser frem til at fortsætte mit arbejde for lige muligheder for alle uanset køn, religion, seksualitet og status.

Og så ser jeg meget frem til arbejdet med turismen i Danmark. Det er et vigtigt område, der blandt andet er med til at skabe liv og vækst i de fantastisk skønne og smukke, men tyndere befolkede dele af landet.
Desuden blev jeg valgt til at sidde i Erhvervs-, vækst og eksportudvalget. Her vil jeg kæmpe for, at vækst og arbejdspladser også når ud til os i Vestsjælland.
Jeg glæder mig umådeligt meget til arbejdet!

Socialdemokraterne har fået ny formand

ny_formand

Af Rasmus Horn Langhoff – 2. juli 2015.

Selvom vi socialdemokrater fik et godt valg, valgte vores nu tidligere formand, Helle Thorning-Schmidt at gå af efter valget.

Helle har gjort det fantastisk i sine 10 år som formand og vil gå over i den socialdemokratiske historie på højde med Poul Nyrup og Anker Jørgensen.
Hun går af på et tidspunkt, hvor vores parti står rigtig stærkt og er blevet det største parti i Folketinget.

helle_ingeborg

Helle har også altid været en stor inspiration for mig, og jeg er sikker på, at hun også bliver et stort socialdemokratisk idol for min datter, Ingeborg.

På en kongres sidste weekend, skulle vi således vælge ny formand, og det var ikke så svært. For Mette Frederiksen stod klar til at overtage, og jeg kan ikke forestille mig nogen bedre kandidat og ny formand end hende.

Helle Thorning-Schmidt efterlader et parti i topform, som hver fjerde dansker satte sit kryds ved til valget. Og der er ingen tvivl om, at partiet styrke kun vil forsætte med at blive større med Mette Frederiksen ved roret.

Herfra skal der lyde et stort tillykke til Mette med den nye post og et stort tillykke til vores parti med en ny formand, der er mindst lige så dygtig og viljestærk som den, hun afløser. Der er ingen tvivl om, at Mettes hjerte banker for vores parti og dets fremtid, og jeg er sikker på, at det bliver rigtig godt med hende som frontkvinde.


Blå hold vandt politisk bowling.

bowling3
Hanne Brøndel, Rasmus Horn Langhoff, Jimmy Søremnsen og Jacob Jensen er klar med kuglerne.
Fredag aften var der  valgbowling i Starbowl, Kalundborg under temaet “Politikere der tager kegler“.
Rasmus Horn Langhoff, MF (S) havde allieret sig med Hanne Brøndel (S) og Jacob Jensen, MF (V) med Jimmy Sørensen (V).
Det blev dog blå hold der løb med sejren, så Rasmus Horn Langhoff måtte som straf oplæse en liberal drillegrundlovstale for tilhørerne, som var skrevet af Jacob Jensen(V).
Rasmus Horn Langhoff bedyrede dog, at han ville tage revanche – hvis ikke med bowling, så ved valgurnerne – den 18. juni.

Velfærd eller nulvækst?

Af Rasmus Horn Langhoff, den 26. maj 2015.

nulvækst
Konsekvenserne for beskæftigelsen i Kalundborg Kommune ved Venstres nul-vækst. Socialdemokraterne vil en anden vej, hvor vi passer på hinanden…….. og bevarer en god offentlig service.

Det spørgsmål burde ikke være svært at svare på. Og Socialdemokraterne er da heller ikke i tvivl – vi vil have vækst og velfærd. Derfor har vi netop fremlagt en plan for et stærkere fællesskab, hvor vi afsætter 39 milliarder kroner til danskernes velfærd de kommende år.

Det kan lade sig gøre, fordi der endelig er udsigt til fremgang i vores lille land. Og ligesom resten af samfundet skal den offentlige sektor selvfølgelig også styrkes. Vi har haft nogle hårde år, hvor den har stået på oprydning efter Lars Løkke og hans regering, men vi har endelig fået en ansvarlig økonomi og kan igen begynde at kigge fremad.

Og her er vores prioritering klar: Vi skal blive ved med at styrke og vedligeholde vores fælles velfærd. Vi vil sørge for at alle ældre får en værdig alderdom og den hjælp, de har brug for, at alle børn får lige muligheder for den bedste start på livet, og at alle der bliver syge får den bedste og hurtigste behandling.

Der er andre partier, der desværre prioriterer helt anderledes. Nogle vil hellere have nulvækst og skattelettelser til de rigeste, og det betyder nedskæringer på velfærden. For der bliver flere ældre, flere bliver ramt og kræft, og ligesom på alt andet i vores hverdag bliver også medicin, elektronik og lønudgifter i det offentlige dyrere år for år. Hvor man vil finde pengene til det er tilsyneladende en hemmelighed. Måske fordi der snart kommer valg, og man godt ved, at det ikke vil være populært. Hvem ved.

Forskellen er i hvert fald klar, når valget kommer. Med sit kryds kan man nemlig vælge imellem nulvækst, nedskæringer og skattelettelser, eller man kan vælge velfærd, vækst og et stærk fællesskab for alle. Jeg vælger det sidste.


Et historisk løft til vores mindste børn

Af Rasmus Horn Langhoff, den 21. maj 2015.

Det er en stor dag for vores børn. Regeringen har netop præsenteret en ny børnepakke, der vil give et historisk løft af børnevelfærden. Det gør vi, fordi vi ønsker, at alle børn skal have en god start på livet.

Med udspillet ønsker regeringen samlet at prioritere 2 ½ mia. kr. til et løft af dagtilbudsområdet i perioden 2016-19.

Halvdelen af de nye midler målretter vi til flere og bedre hænder. Det gør vi, fordi vi vil sikre, at vores børn mødes af kompetent personale, får mere voksenkontakt og nærhed.

Samtidig styrker vi indsatsen på især tre vigtige områder:

  • Bedre trivsel og mindre støj for alle børn
  • Bedre læring og overgang til skolen
  • Større kvalitet i dagplejen

Investeringerne er kun mulige, fordi vi ikke fører nulvækst. Det her er penge, som kommer oveni de 750 millioner kroner årligt, som vi allerede har afsat til børneområdet. Med nulvækst kunne vi ikke give børnene de ekstra ressourcer, som er så vigtige.

Med udspillet tager vi fat på mange forbedringer på børneområdet. Helt konkret vil vi

  • Investere i en pulje til at forbedre de fysiske rammer, så der bliver mindre støj i hverdagen.
  • Indføre sprogvurderinger af alle børn.
  • Stille flere krav til private pasningstilbud.
  • Forbedre overgangen og sammenhængen mellem dagtilbud og skole.
  • Tage et eftersyn af de pædagogiske læreplaner, hvor vi også ser på, om vi kan fjerne noget af dokumentationen, så vi kan frigive mere tid for det pædagogiske personale.

Vi investerer med andre ord i en bedre hverdag for vores mindste børn og for vores dygtige pædagogiske personale. Det giver bedre børnevelfærd, og det er en rigtig god nyhed.

I kan læse hele udspillet ved at klikke her.


 Regeringen vil have station i Kalundborg Øst

Af Rasmus Horn Langhoff, folketingsmedlem for Socialdemokraterne og formand for Folketingets Transportudvalg. 8. maj 2015

ny_station_7_maj_2015

Regeringen er netop kommet med en lang række tiltag, som skal være med til at skabe vækst og arbejdspladser i alle dele af landet. Det kommer også Kalundborg til gode. Regeringen foreslår, at der afsættes penge til en ny station i Kalundborg Øst, som vi lokalt har arbejdet for længe. Jeg er rigtig glad for, at regeringen har lyttet til vores gode argumenter for en station netop her, og jeg håber, at der vil være bred opbakning til forslaget fra forligspartierne i Folketinget, når vi på tirsdag mødes og forhandler.

Der er nemlig god grund til at etablere en ny station hos os. Vi er det næststørste erhvervsområde på Sjælland efter København. Mere end 4.500 mennesker går hver dag på arbejde hos Novo Nordisk og Novozymes, og det stiller selvfølgelig store krav til vores infrastruktur, hvis vi fortsat vil have gode rammer, der understøtter et aktivt erhvervsliv, arbejdspladser, bosætning og pendlere. Trafikstyrelsen vurderer, at en ny station i Kalundborg Øst vil have omkring 200 af- og påstigere pr. hverdag, og byudviklingen i Kalundborg vil også understøtte en ny station i øst.

Prisen for de bane- og stationstekniske anlæg inklusiv tunnel vurderer Trafikstyrelsen til at være omkring 16 millioner kroner. Det er sund fornuft, at vi investerer de penge i en stærk infrastruktur her i Nordvestsjælland, som kommer hele området til gavn. Regeringen har med os socialdemokrater i spidsen taget et vigtigt skridt for at sikre en station i Kalundborg Øst, og jeg håber, at vi på tirsdag kan nå helt i mål med den vigtige investering, som stationen er for os.

 


Ny Kalundborg Øst station.

Af Rasmus Horn Langhoff, fmd. for Folketingets Transportudvalg 7. maj 2015

ny_station_7_maj_2015Foto: Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og transportministeren ved industriområdet.

Regeringen har netop besluttet sig for, at bakke op om en ny jernbanestation øst for Kalundborg ved industriområdet.

Det er noget det lokale erhvervsliv længe har ønsket og noget jeg selv har presset hårdt på for skulle lykkes. Senest den 9. april 2015, da jeg havde transportministeren på besøg i Kalundborg, blandt andet for at drøfte mulighederne for denne nye station.

Regeringen vil foreslå denne station, inklusiv finansieringen, i trafikforligskredsen, som mødes allerede tirsdag den 12. maj 2015, og hvor det er min forhåbning og forventning, at forslaget vil møde bred opbakning.

Det er nemlig et forslag som ikke bare gavner erhvervsliv og pendlere på Vestsjælland, men som vil være til gavn for hele landets konkurrenceevne.


 Ny Novo-fabrik et argument for ny Kalundborg Øst station

Novo_small

Foto: Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og transportministeren ved industriområdet.

I dag tager Novo Nordisk første spadestik til en ny fabrik, som betyder 100 flere arbejdspladser i Kalundborg. Det er ifølgeformanden for Folketingets Transportudvalg og folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) en god nyhed, som bør følges op af en beslutning om at lave en ny station ved netop Novo Nordisk.

”Jeg har længe slået til lyd for en ny station i Kalundborg ved Novo Nordisk og Novozymes, hvor der hver dag er 3.500 som tager og til og fra deres arbejdsplads. Vi skal investere i en stærk infrastruktur her i området, som er det næststørste industriområde på Sjælland efter København. Den nye fabrik viser, at vi har meget at byde på i Kalundborg, og fra politisk side vil jeg presse på for, at det også betyder, at vi snart får en pendlerstation, der gør det attraktivt at arbejde her i byen og som også kan være med til at tiltrække nye virksomheder” siger Rasmus Horn Langhoff.

I starten af april havde Rasmus Horn Langhoff taget transportministeren med til Kalundborg, hvor den lokale socialdemokrat også pressede på for det trinbræt i Kalundborg Øst, der gennem en årrække har været arbejdet for at få etableret ved Novo Nordisk. En station som både Novo Nordisk og Novozymes har udtrykt et ønske om at få etableret

”Jeg er rigtig glad for den gode nyhed om, at Kalundborg nu får omkring 100 nye arbejdspladser. Vi kan se, at økonomien lysner, og vi ved, at en ordentlig infrastruktur har stor betydning for netop jobskabelse og udviklingsmuligheder. Derfor vil jeg arbejde for, at vi snarest muligt kommer igennem med vores ønske om et trinbræt her i Kalundborg, som kan understøtte den gode udvikling” siger Rasmus Horn Langhoff.

For yderligere information kontakt formand for Folketingets Transportudvalg og folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) på tlf. 61 62 51 91.

Venlig hilsen
Rasmus Horn Langhoff, MF (S) Formand for Folketingets Transportudvalg
4. maj 2015


Ny station til industriområdet

rasmus

Af Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og formand for Folketingets Transportudvalg – 4. maj 2015

Vi har netop fået den gode nyhed, at der kommer nye arbejdspladser til Kalundborg. Omkring 100 nye arbejdspladser bliver det til på den nye fabrik, som Novo Nordisk lige har taget første spadestik til. Det er vigtige arbejdspladser, som bidrager til udviklingen her i vores område.

Det er helt afgørende, at vi politisk fortsætter med at skabe gode rammer for en udvikling, der giver flere arbejdspladser på Sjælland. Her er en stærk infrastruktur vigtig, og jeg mener, at den nye fabrik er endnu et godt argument for at få etableret trinbrættet ved Kalundborg Øst. Jeg har selv længe slået til lyd for en ny station i Kalundborg ved Novo Nordisk og Novozymes, hvor der hver dag er 3.500 som tager og til og fra deres arbejdsplads.

Vi er det næststørste industriområde på Sjælland efter København, og med nye investeringer i infrastrukturen i og omkring Kalundborg sikrer vi, at vi også kan fortsætte med at vokse. Vi skal presse på for en pendlerstation, der kan gøre det endnu mere attraktivt både at arbejde og bo i det sjællandske.

Jeg har selv for nylig haft inviteret transportministeren forbi Kalundborg for blandt andet at tale om muligheden for et trinbræt i Kalundborg Øst. En station som både Novo Nordisk og Novozymes også har udtrykt ønske om at få etableret. Og med den gode nyhed om den nye fabrik er der kun kommet nye argumenter til, som trækker i den rigtige retning. Jeg vil derfor arbejde for, at vi snarest muligt lykkes med at styrke infrastrukturen med et trinbræt. En ny station er nemlig sund fornuft og gavner både investeringer i arbejdspladser og udvikling i hele regionen.


 


Mandag den 27. april var der politisk besøg i Høng.

hong_27_4_2015_2_small

10.30: Fik samfundsfagsklasserne besøg af to lokale folketingsmedlemmer, Jacob Jensen (V) og Rasmus Horn Langhoff (S)

11.30:  I frokostpausen besøgte Danmarks Socialdemokratiske Ungdom eleverne på Høng Gymnasium sammen med Rasmus Horn Langhoff, MF (S)

13.00: Er der tværpolitisk kaffemøde på Cafe Vandbæreren i Høng Centret med folketingsmedlemmerne Jacob Jensen (V) og Rasmus Horn Langhoff (S).

hong_27_4_2015_A_smal

Kl.14,00 – 16,00 var Rasmus sammen med Freddy Blak i Høng Centret. Freddy Blak hjælper Rasmus i valgkampen.


 Løkkes jyske motorvejsløfte for 20 milliarder

Af Rasmus Horn Langhoff, folketingsmedlem (S) og formand for Folketingets Transportudvalg

rasmus

Her i det sjællandske har vi et stort behov for trafikale investeringer, og vi har alt for længe stået bagerst i køen, når der er blevet rullet asfalt ud. Det er der heldigvis ved at blive lavet om på, da der også de seneste par år, er kommet mere fokus på de sjællandske udfordringer. Men skal man tro Venstres formand Lars Løkke, så er der snart nye milliarder på vej til en endnu ny jysk motorvej for intet mindre end 20 milliarder kroner.

Derfor er det vel også kun ret og rimeligt at spørge ind til, om det virkelig er Venstres politik, at Sjælland skal bagerst i køen, når der skal findes finansiering til nye infrastrukturprojekter? Lars Løkke har nægtet at svare vores lokale medier på dette spørgsmål, men sender i stedet sine Venstre-løjtnanter i byen med bortforklaringer.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen kaster sig her i avisen ud i et forsvar for Løkke og partiets manglende transportvisioner i det sjællandske. Og det bedste forsvar synes nu engang at være et angreb fra selvsamme Pihl Lorentzen, som derfor vælger at kritisere, at vi fra socialdemokratisk side investerer i dansk jernbane og hurtigere tog til danskerne ved at beskatte udenlandske olieselskaber. Det gavner ellers Sjælland og områdets mange pendlere. Til gengæld skal man lede længe efter konkrete sjællandske vejprojekter, som Venstres transportordfører lægger på bordet som V-politik på samme måde, som man kan læse i hans fælles indlæg med Venstres formand. Her står der blandt andet ordret om motorvejen: ”Flyttes motorvejen bliver den også billigere at bygge. Det er trods alt langt billigere at bygge i det flade landskab mod vest end i bakkedale mod øst. Hvilket tilmed vil give mulighed for, at projektet kan påbegyndes indenfor en overskuelig årrække.” Her er det altså tydeligt, at den jyske motorvej til det tocifrede milliardbeløb ikke ligger langt ude i fremtiden, hvis det står til Venstre.

Hvis Løkke kan skrive indlæg til de jyske medier om partiets planer for en ny jysk motorvej til 20 milliarder kroner, kan Venstres statsministerkandidat – som er opstillet her i regionen – vel også svare på, hvad der står øverst på Venstres prioritetsliste? De tiltrængte sjællandske infrastrukturprojekter som tværvejen fra Kalundborg over Slagelse, Næstved og til Rønnede og den sidste etape af Kalundborgmotorvejen eller hærvejsmotorvejen i det jyske?


Video fra transportminister Magnus Heunickes besøg den 9. april 2015.

 

video_kordilgade

Optaget og produceret af  Karl Isbosethsen, bisstream@iskama.dk


Står jyske motorveje øverst på Løkke ønskeliste?

rasmus

Af Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og formand for Folketingets Transportudvalg

Lars Løkke Rasmussen har for nylig fyldt debatspalterne i det jyske med mange forslag til infrastrukturprojekter, det ene mere storslået, end det andet. Valgkampen er tilsyneladende skudt i gang på den anden side af Lillebælt. Til gengæld må man lede forgæves efter Venstreformandens visioner for udviklingen af den sjællandske infrastruktur. Det til trods for, at argumenterne for at investere massivt i udbygningen af vores motorveje, kollektiv transport og infrastruktur her i regionen står i kø.

Listen med sjællandske trafikale projekter, som vil gavne dansk konkurrenceevne og med højt samfundsøkonomisk afkast er lang. Lad mig bare nævne tværvejen fra Kalundborg over Slagelse, Næstved og til Rønnede og den sidste etape af Kalundborgmotorvejen som helt oplagte investeringer, vi bør foretage hurtigst muligt. Det vil ikke alene gavne sjællænderne, pendlerne og virksomhederne her i området. Det vil gavne Danmark.

Alligevel kan man læse i de jyske medier, at Venstre nu mener, at det er nødvendigt at påbegynde en ny jysk hærvejsmotorvej til intet mindre end en pris på omkring 20 milliarder kroner. Vel og mærke en motorvej, hvor der endnu ikke er regnet på den samfundsøkonomiske gevinst, og som Løkke Rasmussen sidste år ikke kunne se fornuften i og ligefrem beskrev sådan: ”Hvad skal vi dog med sådan en vej, der bare skal transportere svin den ene vej og polakker den anden vej”.

Her har Venstres formand åbenbart skiftet enten standpunkt eller holdning. Men kan det virkelig være rigtigt, at Venstre igen vil lade Sjælland stå bagerst i køen, når det handler om trafikale investeringer? Med Socialdemokraterne i regeringskontorerne har vi investeret i Nordvestbanen, en ny Storstrømsbro, en udbygning af Køge Bugt motorvejen, dobbeltdækkervogne til den sjællandske regionaltrafik og en ny etape af Kalundborgmotorvejen. For at nævne nogle eksempler. Men der er stadig meget at tage fat på, så hvad står øverst på Venstres ønskeliste? Endnu en tom jysk motorvej til 20 milliarder kroner, eller tiltrængte investeringer i sjællandsk infrastruktur?


Video fra Novo

Rasmus Horn Langhoff, MF (S) havde inviteret transportministeren til Kalundborg Kommune. Først til besøg hos Johs Rasmussen i Svebølle til en snak om bl.a. Kalundborgmotorvejen og rute 22.

Efterfølgende tog Rasmus Horn Langhoff transportministeren forbi Novo Nordisk og Novozymes i Kalundborg, for at kigge på om der skal etableret et trinbræt her, så toget kan stoppe tæt på disse store arbejdspladser. Til sidst tog transportministeren med i Kordilgade i Kalundborg for at hjælpe Rasmus Horn Langhoff i valgkampen og få en snak med borgerne.


 Lokalt samarbejde mellem Jacob Jensen og Rasmus Horn Langhoff

Senest til september skal danskerne sætte kryds ved den kandidat som, de mener, skal repræsentere dem på Christiansborg. Vi arbejder i sagens natur hver især på, at vores respektive statsministerkandidater Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen indtager statsministeriet efter valget.

Når det er sagt, vil vi fortsat samarbejde til gavn for vort lokalområde. Vi mener, at vi skal være fælles om at sikre fremskridt i Nordvestsjælland. For nok er vi ikke enige om alting på den landspolitiske scene, men der er flere områder, hvor vi lokalt kan stå sammen og forsøge at skabe resultater. Til gavn for vækst, arbejdspladser og udvikling i lokalområdet.

Vi vil konkret arbejde for:

  • Kalundborg-motorvejen skal færdiggøres helt til Tømmerup-rundkørslen
  • Opgradering af rute 22 mellem Slagelse og Kalundborg
  • Principbeslutning om Kattegatforbindelse og igangsættelse af den videre proces
  • Dobbeltspor på jernbanen helt til Kalundborg
  • Direkte tog fra Roskilde/København til Nykøbing Sjælland f.eks. via en IC3 model i Holbæk, hvor den ene halvdel kører mod Odsherred og den anden mod Kalundborg
  • Målrettede vækstinvesteringer i Nordvestsjælland, som sigter på jobskabelse bl.a. styrkelse af rammebetingelserne for fødevareområdet og turismen
  • Flere nedrivningsmidler til forskønnelse af landsbyer m.v.
  • Investeringer i at højne uddannelsesniveauet i området f.eks. gennem opbakning til projekter som Udkantsuniversitet, flere praktikpladser og fastholdelse af uddannelses-pladser i regionen
  • Et politi, der er synligt og parat til at komme borgerne også i landdistrikterne til hurtig undsætning, også ved private indbrud, bandekriminalitet m.v

Vi samarbejder for Nordvestsjælland!

 


 Regionen bør ikke spare på busserne

Fredag den 20. marts kom den gode nyhed om, at Tølløsebanen reddes på målstregen. Regionsformand Jens Stenbæk (V) har dog svaret på den gode nyhed med at tage initiativ til at nedlægge en række busruter (570 Næstved-Dianalund, 490 Slagelse-Svinninge, 420R Slagelse-Holbæk og 260R Ringsted-Køge). Det undrer det lokale folketingsmedlem for Socialdemokraterne og formand for Folketingets Transportudvalg Rasmus Horn Langhoff.

Jeg er rigtig glad for, at vores store arbejde for at bevare Tølløsebanen lykkedes. Vi har nemlig brug for at investere i en stærk infrastruktur på Sjælland, ikke det modsatte. Det er vigtigt for at sikre udvikling, arbejdspladser og gode vilkår for at kunne bo og pendle i vores område. Regeringen har lyttet og ændrer ikke i privatbanernes finansiering, fordi det netop ville betyde 12 millioner kroner mindre til vores region og en usikkerhed om Tølløsebanens fremtid. Vi får altså i Region Sjælland præcis det samme beløb som tidligere til at sikre en ordentlig og velfungerende kollektiv transport næste år. Derfor er det også uforståeligt, at regionen nu alligevel selv vælger at tage sparekniven frem overfor busserne” siger Rasmus Horn Langhoff.

Finansieringen af regionernes privatbaner sker i dag dels via bloktilskuddet (hvoraf ca. 500 mio. kr. årligt fordeles efter antal km privatbane), og dels gennem et statsligt investeringstilskud til privatbanernes (ca. 100 mio. kr. årligt). Regeringen har besluttet, at der ikke sker ændringer i privatbanernes finansiering, indtil der er gennemført nærmere analyser, og regionen står altså ikke længere til at miste noget af tilskuddet fra det nye år.

Hvis regionen vil spare penge på busserne næste år, skyldes det på ingen måde en manglende finansiering til Tølløsebanen og andre privatbaner på Sjælland fra regeringens side. Ligesom det er regionens eget valg, hvor man vil finde pengene til deres budgetoverskridelse. Jens Stenbæk kan vælge at friholde den kollektive transport, og det synes jeg personligt vil være det rigtige at gøre. Når Stenbæk taler om, at han tvinges til at spare på busserne, har det i hvert fald ikke noget med regeringen at gøre. Det må stå for hans egen regning. Vi har jo netop bevaret tilskuddet til privatbanerne på samme niveau som tidligere” siger Rasmus Horn Langhoff.

For mere information kontakt MF og formand for Folketingets Transportudvalg Rasmus Horn Langhoff på tlf. 61 62 51 91.


 Tølløse banen bevares indtil videre…

tollose

En glædelig nyhed om Tølløsebanen: Finansieringen til banen fastholdes – indtil videre. Det betyder at banen ikke lukkes i denne omgang. Godt kæmpet alle sammen og tak for stor opbakning til Tølløsebanen.

Det har været hårdt, men det har været hele indsatsen værd. Arbejdet for at styrke vores trafik fortsætter.

Venlig hilsen
Rasmus Horn Langhoff
Formand for Folketingets Transportudvalg

Se mere om privatbanen her…….


 Ny DSB-aftale giver mere sjællandsk togtrafik

rasmus

Af Rasmus Horn Langhoff, MF (S) og Formand for Folketingets Transportudvalg. 19. marts 2015

Med den historiske satsning på dansk jernbane i de her år vil danskerne i fremtiden få hurtigere og bedre togforbindelser. Det kommer vi også til at mærke her i det sjællandske, hvor rejsetiden mellem Kalundborg og København i fremtiden kan gøres på en time, der kommer en ny bane mellem Ringsted og København, dobbeltsporene mellem Vipperød og Lejre er indviet, Kalundborg-Roskilde elektrificeres, Næstved-Køge strækningen hastighedsopgraderes, blandt meget andet.

Nu har Socialdemokratiet så været med til at indgå en ny aftale for landets jernbanetrafik de næste ti år, som skal sørge for, at der også kører tog – vel og mærke til tiden – og med nok siddepladser. Sammen med SF og Enhedslisten har regeringen lavet en DSB-aftale, som sløjfer borgerlige ønsker om besparelser på togdriften og i stedet investerer i nye tog, flere siddepladser og dermed også gladere togpassagerer og pendlere. Til gavn for hele Danmark og for os på Sjælland.

Med den nye DSB-kontrakt indkøbes el-tog, så de nuværende dieseltog i fremtiden kan erstattes til fordel for mere miljøvenlige tog. Vi skærper kravene til punktlighed, vi får et nyt direkte regionaltogssystem København-Køge-Næstved via den nye bane til Ringsted med flere togafgange. Det giver nye hurtige forbindelser fra Sydsjælland til hovedstadsområdet. Ligesom regionaltogsbetjeningen Roskilde-Ringsted og Ringsted-Nykøbing Falster udvides til at omfatte to tog i timen om aftenen. Samtidig undersøger vi mulighederne for at sammenbinde driften på den nordlige del af Lille Syd med Østbanen. Og vi forbedrer muligheden for at komme med toget, hvis man har et handicap ved at nedsætte varslingstiden. Alt i alt en stærk DSB-aftale, som handler om hurtigere tog til tiden, glade kunder i den kollektive trafik og investeringer i en dansk jernbane i topform.


 Skolevalg 2015

rasmus_TVEASTSå er skolevalget overstået. Her i regionen vandt de blå i dag, men så må de røde jo bare sørge for at vinde i morgen.

Se indslaget i TV Øst her:
http://www.tveast.dk/video/2015-01-29/de-sene-nyheder-2230-29-januar-2015